درخواست شهردار باقرشهر برای بومی سازی قوانین سیما و منظر شهری 

شهردار باقرشهر بر لزوم روان‌سازی و بومی‌سازی قانون در حوزه سیما و منظرشهری اشاره کرد و گفت: در باقرشهر بناها و معابر کوچک و فرسوده‌ای داریم که تصویب و ابلاغ قانون در پی بازدیدهای میدانی سطح شهر کارساز و موثر خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری باقرشهر مرتضی همتی شهردار باقرشهر در نشست بررسی ابلاغیه ها و مصوبات سیما و منظر که صبح امروز در شهرداری باقرشهر با حضور کارشناسانی از استانداری تهران و اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و سایر کارشناسان این حوزه برگزار شد، اظهار داشت: فرآیند صدور پروانه، فرآیند کندی است و در ۵ ماه گذشته کمتر از 17مورد پروانه ساخت صادر شده که رقم ناچیزی است لذا رفع اختلالات و مشکلات  به پیگیری‌های تخصصی در این زمینه نیاز دارد.
وی افزود: مجموعه مدیریت شهری باقرشهر تلاش می‌کند تا در بستر تعاملی با دستگاه های مربوطه؛ کارساز امور شهروندان باشد و نیز مشکلات با راهکارهای اجرایی برطرف شود.
شهردار باقرشهر در ادامه با تاکید بر بومی سازی قوانین و مقررات حوزه سیما و منظرشهری  گفت: باتوجه‌به شرایط موجود در شهر باقرشهر از کلیه کارشناسان حاضر در این نشست دعوت می‌کنم تا بازدیدهای میدانی دوره‌ای از سطح شهر داشته باشند زیرا که بافت فرسوده در باقرشهر در برخی محلات بسیار ویژه است و نیاز به قوانین و دید مختص به خود را دارد.
همتی با اشاره به لزوم روان‌سازی و بومی‌سازی قانون تصریح کرد: باقرشهر در جنوبی‌ترین بخش شهر تهران قرار گرفته و از3 طرف؛ همجوار و هم مرز با مناطق 20و 19شهرداری تهران؛ بهشت‌زهرا (س) و پالایشگاه نفت تهران و شهرک انرژی است که شهر را فریز کرده است.
وی ادامه داد: در باقرشهر با شهری فریز با تمکن اقتصادی پایین  اما مردمی قدردان و شایسته مواجه هستیم که پرداختن به امور شهر اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.
شهردار باقرشهر با تاکید بر اینکه ارائه یک نسخه واحد برای شهرها اشتباه است و در بسیاری از موارد نمی‌توانیم مالک را مجبور به اجرای طرح کنیم گفت:‌ در باقرشهر با شرایط ویژه شهری مواجه هستیم اما حق این مردم است که برای آنها کار شایسته انجام شود لذا از شما کارشناسان تقاضا دارم بازدید میدانی سطح شهر و احصای نیازها و مشکلات سپس جلسات تصمیم‌گیری برای افزایش رضایت‌مندی مردم تشکیل شود.
وی بیان کرد:‌ در شهر باقرشهر به‌عنوان یک پایلوت آمادگی داریم تمامی ضوابط را با لحاظ بومی‌سازی اجرایی کنیم اما باید دغدغه باقرشهر از میان دو مؤلفه سیما و منظر شهری مشخص شود زیرا که سیما در شهر باقرشهر اولویت دارد.
همتی در پایان با تأکید بر اینکه قانونی که قابلیت اجرا نداشته باشد مشکل ما را حل نخواهد کرد خاطرنشان کرد:‌ در باقرشهر بناهای فرسوده و معبرهای تنگی داریم که باید اول مالکان ترغیب شوند ملک خود را نوسازی کرده و سپس برای نما توجیه شوند لذا در این زمینه به نظرات کارشناسی شما بزرگواران نیاز داریم.

مولفه‌های بومی سیما و منظر در طرح جامع باقرشهر افزوده شود 

رئیس اداره معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: نیاز است که مولفه‌های بومی و ویژه در طرح جامع باقرشهر افزوده شود و طرح سیما و منظر شهری به صورت تدقیق شده برنامه‌ریزی شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری باقرشهر؛ مهندس دلیلی در این جلسه با اشاره به اقدامات عمرانی قابل توجه صورت گرفته از سوی شهرداری باقرشهر در سطح شهر اظهار داشت: با توجه به شرایط قرارگیری باقرشهر در جنوب تهران و همجواری با آستان مقدس امام خمینی (ره) و بهشت زهرا (س) نیاز است که مولفه‌های بومی و ویژه در طرح جامع باقرشهر افزوده شود و طرح سیما و منظر شهری به صورت تدقیق شده برنامه‌ریزی شود.
رئیس اداره معماری اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در ادامه گفت: سند سیما و منظر در کنار بومی‌سازی به ما کمک می‌کند که بر اساس سیما و منظربه کار گرفته شده در سایر ساختمان‌های ساخته شده؛ طرح جدید برنامه‌ریزی شود و متناقض یا متفاوت از سایر ساختمان‌های ساخته شده نباشد.

قوانین سیما و منظر ساختمان‌ها لازم الاجراست 

مدیر سیما و منظر استانداری تهران گفت: قوانین تعیین شده در زمینه سیمای ساختمان‌ها لازم الاجراست و می‌بایست توسط شهرداری‌ها در دستورعمل اجرا قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری باقرشهر؛ علیزاده مدیر سیما و منظر استانداری تهران؛ در نشست صبح امروز اظهار داشت: از سال 1400دستورالعملی از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کل کشور در خصوص ساماندهی ساختمان‌های کل کشور ابلاغ شد که در استانداری تهران در راستای اجرای این ابلاغیه نیز اقدام شد.
وی افزود: در ۵ سال نخست این طرح ابتدا به فرهنگسازی طرح در این زمینه که نمای ساختمان جزو حقوق مالکین به شمار نمی‌آید؛ پرداختیم و به این موضوع که شهرداری می‌تواند در امور سیما و منظر ساختمان‌ها دخالت کند رسیدگی شد.
مدیر سیما و منظر استانداری تهران در پایان گفت: قوانین تعیین شده در زمینه سیمای ساختمان‌ها لازم الاجراست و می‌بایست توسط شهرداری‌ها در دستورعمل اجرا قرار گیرد و نیز طراحی ساختمان مقاوم در برابر زلزله نیز باید اجرایی شود.

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها